Актуальні питання патріотичного виховання
Патріотичне виховання — це сфера
духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що
любить і ненавидить людина...
В. О. Сухомлинський
Вітчизна — це не хтось і десь, Я
— теж Вітчизна.
І. Світличний
Українче, спізнай самого себе!
М. Куліш
Крок перший.
Що таке «патріотизм»
Патріотизм(грецьк. рatriotes— «співвітчизник», грецьк. patris— батьківщина) — це моральний і політичний принцип, соціальне
відчуття, змістом яких є любов до Батьківщини, відданість своєму народові,
готовність заради них йти на жертви, у тому числі готовність підкорити свої особисті потреби потребам
суспільства. Патріотизм пов'язаний із гордістю за досягнення і культуру своєї
Батьківщини, бажанням зберігати її характер і культурні особливості та
ідентифікувати себе з іншими членами нації, готовністю підпорядкувати свої інтереси
інтересам країни, прагненням захищати інтереси Батьківщини і свого народу.
Поняття патріотизму виражає найвищу і
найсильніпіу духовну силу, що зумовлює активну життєву позицію людини. Завдяки почуттю
патріотизму людина стає сильною, здатною творити і розбудовувати свою
національну державу, що виступає гарантом стабільності й могутності народу,
його безсмертя.
Крок другий.
Яку мету ставимо?
Органи державної влади, нормативно-правові
документи визначають мету патріотичного виховання, яка передбачає становлення
гро-мадянина-патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як
незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її
національну безпеку, знати свої права й обов'язки, цивілізовано відстоювати
їх, сприяти єднанню українського народу, громадянському миру і злагоді в
суспільстві.
Метою роботи органів державної влади та
спеціалізованих відповідних організацій, усіх підпорядкованих підрозділів,
підприємств, засобів масової інформації та Організацій є робота з молодими
громадянами 14-35 років, зокрема виховання їх у дусі патріотичного обов'язку,
поваги до військової служби, до чинного законодавства та засад демократичної,
правової держави.
В Указі Президента № 616/2008 від
03.07.2008 р. метою національно-патріотичного виховання визначено сприяння
вихованню у молодого покоління почуття патріотизму, формування особистості на
засадах духовності, моральності, толерантності, забезпечення створення умов
для інтелектуального, культурного та фізичного розвитку, реалізації науково-технічного
та творчого потенціалу молодих громадян, а також сприяння ефективній
діяльності центрів патріотичного виховання молоді.
У Концепції національно-патріотичного виховання
молоді зазначено, що ідеалом виховання є різнобічно та гармонійно розвинений
національно свідомий, високоосвічений, життєво компетентний громадянин,
здатний до саморозвитку та самовдосконалення. Відповідно до змісту
нормативно-правових документів щодо організації виховної роботи у школі, одним
із пріоритетних завдань освіти є патріотичне виховання молодих поколінь. Таким
чином, громадянське та патріотичне виховання є головними складовими
національного виховання.
Крок третій.
Яке місце посідає патріотичне виховання в системі
загальновиховного процесу?
Виховання людини триває все її свідоме
життя і значною мірою пов'язано з дитячим, юнацьким віком, з родиною, зі
школою. Молоді та юнацькі роки — це саме той вік, коли активно триває формування
цінностей.
Складовою загального виховного процесу є,
безумовно, патріотичне виховання — систематич: на й цілеспрямована
діяльність органів державної влади й громадських організацій з метою формування
в громадян високої патріотичної свідомості, почуття любові до України, готовності
до виконання громадянських і конституційних обов'язків. Патріотичне виховання
містить соціальні, цільові, функціональні, організаційні та інші аспекти.
Власне процес має високий рівень комплексності, тобто охоплює усі покоління й
сфери життя: соціальну-економічну, політичну, духовну, правову, педагогічну,
спирається на освіту, культуру, історію, державу, право.
Саме тому патріотичне виховання молоді є одним
із найголовніших пріоритетів молодіжної політики в сучасній Україні.
Крок четвертий.
Як і де сприяти патріотичному вихованню молоді?
Громадяни, які люблять свою країну, свій народ
і готові самовіддано служити їхнім інтересам, можуть називати себе патріотами.
Але як поєднати патріотизм як ціннісне ставлення до Батьківщини зі справою
внутрішньої свободи людського добровільного самовизначення? Особливо це важливо
в контексті питання про те, на основі яких фактів, подій і персоналій
вітчизняної історії виховувати школярів. Це завдання є одним із важливих у
сучасній педагогічній системі, особливо за сьогоднішніх умов розбудови
громадянського суспільства та становлення
патріотизму, національної самосвідомості юних громадян. Відповідно до статті
5 Закону України «Про загальну середню освіту», «виховання громадянина має
бути спрямованим передусім на розвиток патріотизму, любові до свого народу, до
України».
Виходячи з цього, основна ідея полягає в мотивації
громадської активності молодого покоління. Це стане запорукою небайдужості як
сучасного, так і прийдешніх поколінь громадян.
Національно-патріотичне виховання є важливою
складовою національної безпеки України. Реалізація єдиної комплексної програми
патріотичного виховання молодих громадян України забезпечує ґрунтовну
мотивацію молоді до праці на користь України.
Сьогоднішня школа, що йде вперед шляхом
прогресу, — це школа самореалізації й самоакту-алізації особистості.
Крок п'ятий.
Які виховні завдання реалізуємо?
•
Виховання й утвердження в почуттях особистості патріотичних цінностей,
поваги до культурного та історичного минулого України;
•
виховання поваги до Конституції України, законів України, державної
символіки;
•
визнання й забезпечення в реальному житті прав дитини як найвищої
цінності держави і суспільства;
•
усвідомлення взаємозв'язку між індивідуальною свободою, правами людини
та її відповідальністю;
•
формування етнічної та національної самосвідомості, любові до родини,
рідного краю, народу, держави;
•
визнання духовної єдності населення усіх регіонів України, спільності
культурної спадщини та майбутнього;
•
формування толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій;
•
формування мовної культури, оволодіння і вживання української мови як
духовного коду нації;
•
підвищення престижу військової служби як виду державної служби.
Крок шостий.
Чим обумовлений зміст роботи?
За роки незалежності в Україні створено
передумови для оновлення змісту й технологій
патріотичного виховання, формування гуманістичних цінностей та громадянської позиції
молодого покоління. Уже після появи 1991 року незалежної держави рівень
патріотичної самовідданості її громадян мав би перевищити всі показники
колишніх часів. Але очікуваного патріотичного «вибуху», незважаючи на зміну в
країні офіційної урядової позиції, досі не відбувається.
Справедливо, що в центрі патріотичного виховного
процесу саме сьогодні постала особистість дитини, яка може загубитись у
сучасному світі. Це обумовлено тим, що поряд з ознаками позитивних змін у
патріотичному вихованні особистості загострилися й певні суперечності. Так, сучасне
молоде покоління формується в умовах нового, ціннісно невизначеного
суспільства, коли стару суспільну систему уже зруйновано, а нова лише
задекларована Конституцією.
Складно не помічати правовий нігілізм, особливо
у молоді, пов'язаний з переходом від державно-планової до ринкової економіки,
зростанням розшаровування в суспільстві, корупцією, шахрайським розподілом
суспільної власності, обкраданням українського населення та встановленням
режиму олігархічної «демократії».
Дається взнаки і відсутність належного
патріотичного виховання на практиці. Це породжує у молодих громадян непевність
у завтрашньому дні, психологічний дискомфорт, комплекс національної
меншовартості та особистої неповноцінності, зневіру в цивілізованому житті в
Україні, бажання назавжди покинути Батьківщину. Тож без громадянського
самовизначення, патріотизму, національної самосвідомості, культури міжнаціональних
стосунків ані бажана стабілізація в суспільстві, ані його розвиток не настане.
Не сприяє розвитку патріотизму молодого
покоління і відсутність етнонаціональної ідеологічної
єдності та відповідної суспільної консолідації.
Утім, є деякі цінності, які не втрачають
свого значення у всі часи, попри всі негаразди. Одвічні поняття «Батьківщина»,
«патріотизм» все одно домінують у свідомості громадян та у виховному процесі
школи і можуть і повинні стати потужними факторами розбудови й утвердження
Української держави. Тому зміст героїко-патріотичного виховання, як і раніше,
передбачає глибоке розуміння природи учнів, їх індивідуальних рис і можливостей, повагу до
особистості дитини, турботу про її гармонійний розвиток, встановлення взаємин
співробітництва в навчально-виховному процесі.
Крок сьомий.
Які існують вектори
роботи?
Вектори спрямування роботи:
• державний
—
базується на забезпеченні державою системи героїко-патріотичного та патріотичного
виховання; розроблянні нормативно-правової бази щодо організації роботи;
• соціальний
—
ґрунтується на вивченні норм моралі, їх дотриманні, орієнтований на усвідомлення
пріоритету загальнолюдських цінностей та інтересів, виховання шанобливого
ставлення до культури, історії, мови, звичаїв і традицій українського народу;
• військовий
—
передбачає вивчення військової історії України, переможних битв під час Великої
Вітчизняної війни, підвищення фізичної загартованості в інтересах підготовки
до захисту Вітчизни;
• психолого-педагогічний
—
ґрунтується на вивченні психологічних особливостей молоді, урахуванні їх під
час підготовки юнаків до військової служби, проведенні методичної роботи з
узагальнення та поширення передового досвіду героїко-патріотичного виховання,
вдосконаленні форм і напрямів цієї діяльності;
• правовий
—
передбачає формування глибоких правових знань, прищеплення правової культури.
Крок восьмий.
Які методи і форми
патріотичного виховання?
Ефективність патріотичного виховання в
позакласній діяльності значною мірою залежить від спрямованості виховного
процесу, форм та методів його організації. Серед методів і форм патріотичного
виховання пріоритетна роль належить активним методам, що ґрунтуються на демократичному
стилі взаємодії, спрямовані на самостійний пошук істини і сприяють формуванню
критичного мислення, ініціативи й творчості. Не слід забувати і про традиційні
методи у формуванні патріотизму, зокрема бесіди, диспути, лекції, семінари,
різні форми роботи з книгою, періодичною пресою, самостійне рецензування тощо.
Напрями
|
Форми
методи
|
Вивчення історії рідного краю і народу
|
Історичне краєзнавство: відвідання місць історичних подій,
вивчення літератури, збирання документів та матеріальних пам'яток,
замальовування чи фотографування історично цінних об'єктів, виготовлення
схем, макетів, щомісячного історичного календаря, влаштування виставок,
заочні подорожі, складання історії свого роду, участь у роботі шкільних
гуртків, етнографічного та фольклорного ансамблів, оформлення кімнат
народознавства, святкування Дня Конституції, Дня незалежності України
|
Військово-патріотичне виховання
|
Конкурс військово-патріотичної пісні; святкування Дня
перемоги, Дня збройних сил України, Дня призовника, захисника Вітчизни, Дня
пам'яті Героїв Крут; змагання з військово-прикладних видів спорту, літні
військово-спортивні табори, участь у військово-спортивних іграх, участь у
«Варті пам'яті»
|
Архівно-пошукова робота
|
Вивчення факультативних курсів за вибором «Історія української
культури», «Людина і світ», «Людина і суспільство»; участь у Всеукраїнському
конкурсі учнівських проектів, уроках пам'яті, уроках мужності: «їхні славні
імена в літописі Великої Вітчизняної», «Зростаємо громадянами-патрі-отами
землі, що Україною зоветься», «Наша вулиця носить ім'я героя війни», «Діти,
молодь у підпіллі в роки минулої війни», «Бойові нагороди воїнів,
полководців, які визволяли Україну від нацистів», «Імена фронтовиків на
обеліску братської могили у моєму населеному пункті»
|
Виховання правосвідомості
|
Вивчення Конституції України, клуби юних юристів, дипломатів,
шкільні штаби порядку, зустріч з депутатами, працівниками правоохоронних
органів, дискусії: «Чи варто завжди дотримувати букви закону?», «Що^значить
бути патріотом?», «Свобода чи вседозволеність?», теоретичні конференції:
«Україна суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава»,
«Суть громадянського суспільства», захист рефератів: «Найважливіші функції
Української держави», «Проблеми та спрямованість нашої економіки», «Свобода
та особиста недоторканність громадян»
|
Виховання
засобами
праці
|
Соціально-проектна діяльність, аукціони, ярмарки, індивідуальна
трудова діяльність, розширення зеленої зони біля школи, впорядкування та
догляд за подвір'ям, проведення операцій «Турбота», «Милосердя», «Біля мого
будинку» та ін.
|
Інформаційно-масові
|
Дискусії, диспути, конференції, круглий стіл, інтелектуальні
аукціони, ринги, вікторини, вечори, подорожі до джерел рідної культури,
історії держави і права, «жива газета», створення буклетів, газет
|
Діяльнісно-практичні
|
Творчі групи, осередки, екскурсії, свята, театр-експромт,
ігри-драматизації, огляди-конкурси, олімпіади
|
Інтегративні
|
Шкільні клуби, фестивалі, асамблеї, гуртки
|
Діалогічні
|
Бесіда, рольове спілкування
|
Індивідуальні
|
Доручення, творчі завдання, звіти, індивідуальна робота тощо
|
Наочні
|
Шкільні музеї, кімнати, зали, галереї, виставки дитячої
творчості, книжкові виставки, тематичні стенди тощо
|
Результативність патріотичного виховання
значною мірою залежить від того, наскільки ті чи інші форми й методи виховної
діяльності стимулюють розвиток самоорганізації, самоуправління дітей,
підлітків, юнацтва, молоді. Чим доросліші вихованці, тим більші їхні можливості
у критично-творчому мисленні, творчості, самостійності, усвідомленні особистих
світоглядних орієнтацій, які є основою життєвого вибору, громадянського самовизначення.
Крок дев'ятий.
Які
принципи роботи?
Під час організації патріотичного виховання
ми намагаємося дотримувати таких принципів:
• національної
спрямованості — передбачає формування національної
самосвідомості, виховання любові до рідної землі, свого народу, шанобливе
ставлення до його культури;
• гуманізації
виховного процесу — увага зосереджена на дитині як вищій
цінності, враховує її вікові та індивідуальні особливості й можливості,
спонукає до самостійності, задовольняє базові потреби дитини, виробляє
індивідуальну програму її розвитку, стимулює свідоме4ставлення до
своєї поведінки, діяльності, патріотичних цінностей;
• самоактивності
й саморегуляції — сприяє розвитку у вихованця суб'єктних
характеристик, формує здатність до критичності й самокритичності, до прийняття
самостійних рішень, поступово виробляє громадянську позицію особистості,
почуття відповідальності за її реалізацію в діях та вчинках;
• культуровідповідності —
передбачає єдність патріотичного виховання з історією та культурою народу,
його мовою, народними традиціями та звичаями, які забезпечують духовну
єдність, наступність і спадкоємність поколінь;
• полікультурності —
інтегрованість української культури в європейський та світовий простір,
створення для цього необхідних передумов: формування в дітей та учнівської
молоді щирості, толерантного ставлення
докультури, мистецтва, вірування інших народів, здатності диференціювати
спільне і відмінне в різних культурах, сприймати українську культуру як
невід'ємну складову культури загальнолюдської;
• соціальної відповідності — обумовлює
необхідність узгодженості змісту і методів патріотичного виховання в реальній
соціальній ситуації, у якій організовано виховний процес.
Крок десятий.
Яку
роль відіграє сім'я?
Роль сім'ї, безперечно, дуже важлива у вихованні
дітей та молоді. Родина дає дитині перші уявлення про норми моралі, правила
співіснування, перші трудові навички. Саме в сім'ї формуються життєві плани
та ідеали людини, змалку дитина засвоює моральні цінності, соціальні норми,
культурні традиції.
А тому рівень моральності батьків, їхні переконання,
життєві плани і мета, досвід соціального спілкування, сімейні традиції і норми
поведінки посідає визначне місце у вихованні дитини. Для того щоб у родинах
дбали про виховання справжніх патріотів своєї Батьківщини, необхідно дбати про
підвищення педагогічної культури батьків. Для цього необхідно вести постійну
просвітницьку роботу серед батьків з питань патріотичного виховання дітей у
сім'ї та різних правових питань, бо саме вчителі можуть спрямувати батьків на
створення в родинах умов, які сприяють розвитку особистості дитини.
РОЛЬ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДІ В
СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ
Актуальність національно-патріотичного
виховання зумовлена процесом становлення України як єдиної політичної нації. В
умовах поліетнічної держави воно покликане сприяти цілісності, соборності
України, що є квінтесенцією української національної ідеї. Водночас важливо,
щоб об'єднання різних етносів і регіонів України задля національного
відродження, розбудови й удосконалення суверенної правової держави і
громадянського суспільства здійснювалось саме на базі демократичних цінностей,
які, у свою чергу, мають бути покладені в основу патріотичного виховання.
Патріотизм покликаний дати новий імпульс
духовному оздоровленню народу, формуванню в Україні громадянського суспільства,
яке передбачає трансформацію громадянської свідомості, моральної, правової
культури особистості, розквіту національної самосвідомості і ґрунтується на
визнанні пріоритету прав людини.
З цього випливає, що патріотизм сьогодні є
нагальною потребою:
держави, якій потрібно, щоб усі діти стали
національно свідомими громадянами — патріотами, здатними забезпечити країні
гідне місце в цивілізованому світі;
особистості, яка своєю діяльнісною любов'ю
до Батьківщини прагне досягти взаємності з метою створення умов для вільного
саморозвитку і збереження індивідуальності;
суспільства, яке зацікавлене в тому, щоб
саморозвиток особистості, становлення її патріотичної самосвідомості
здійснювався на моральній основі.
За умов складної політичної ситуації
викликів та загроз, кардинальних змін у політиці, економіці й соціальній сфері
пріоритетним завданням суспільного поступу, нарівні з убезпеченням своєї
суверенності й територіальної цілісності, пошуками шляхів для інтегрування в
європейське співтовариство, є визначення нової стратегії виховання як
багатокомпонентної та багатовекторної системи, яка значною мірою обумовлює
майбутній розвиток Української держави.
Патріотичне виховання — складова національного виховання, головною
метою якого є становлення самодостатнього громадянина-патріота України,
гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських
і конституційних обов'язків, до успадкування духовних і культурних надбань
українського народу, досягнення високої культури взаємин.
З-поміж виховних напрямів сьогодні найактуальнішими
є патріотичне, громадянське виховання як стрижневі, основоположні, що
відповідають як нагальним вимогам і викликам сучасності, так і закладають
підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь.
В основу системи національно-патріотичного
виховання покладено ідею розвитку української державності як консолідаційного
чинника розвитку українського суспільства та української політичної нації.
Важливу роль у просвітницькій діяльності посідає відновлення історичної пам'яті
про тривалі державницькі традиції України.
На особливу увагу заслуговує формування
української політичної культури за часів Речі Посполитої та Австро-Угорщини,
нове осмислення ролі Кримського ханату як держави кримськотатарського народу,
включно з тривалим воєнним протистоянням і плідною військовою та культурною
співпрацею.
Особливого значення набуває ознайомлення з
історією героїчної боротьби українського народу за державну незалежність
протягом свого історичного шляху, зокрема у ХХ-ХХІ століттях (ОУН-УПА,
дисидентський рух, студентська Революція на граніті, Помаранчева революція,
Революція Гідності тощо).
Одним із найважливіших завдань теорії і
практики є патріотичне виховання, яке має здійснюватися ще з раннього
дитинства. Важливим напрямом патріотичного виховання є залучення до вивчення
культури, побуту, звичаїв рідного народу. Школярів ознайомлюють з культурними і
матеріальними цінностями родини і народу, пояснюють зв'язок людини з минулими
і майбутніми поколіннями, виховують розуміння сенсу життя, інтерес до родинних
і народних традицій.
Долучаючись до народознавства, молодь поступово
утверджуватиметься в думці, що кожен народ, зокрема й український, має звичаї,
які є спільними для всіх людей. Пізнаючи традиції, народну мудрість, народну
творчість (пісні, казки, прислів'я, приказки, ігри, загадки тощо), розширюючи
уявлення про народні промисли (вишивка, петриківський розпис, яворівська
іграшка), вони поступово отримують більш-менш цілісне уявлення про втілену в
художній і предметній творчості своєрідність українського народу. Водночас у
дітей розширюються знання про характерні для
рідного краю професії людей, про конкретних їх представників. При цьому
вихователь повинен не стільки піклуватися про збагачення знань, скільки про їх
творче засвоєння, розвиток почуттів дітей. У шкільному віці учні залюбки
беруть участь у народних святах і обрядах, пізнаючи їх зміст, розвиваючи
художні здібності, навички колективної взаємодії.
Для формування в учнів активної життєвої позиції,
громадянських переконань та ідеалів, треба насамперед навчити їх визначати
моральні цінності. Надання емоційної забарвленості, моральної оцінки знанням —
пріоритетне завдання вчителя.
У виховній роботі основний акцент треба робити на вихованні справжнього
патріота своєї Вітчизни. У народній пам'яті, свідомості і реальному житті, в
поведінці високий статус мали такі правила, закони кодексу лицарської честі,
що передбачали виховувати у дітей і юнацтва:
•
любов до батьків, рідної мови, вірність у коханні, дружбі,
побратимстві, товаришуванні, ставленні до Батьківщини-України;
поважне ставлення до дівчини, жінки,
бабусі;
• готовність захищати слабших, турбуватися про
молодших, вболівати за дітей, їхню долю;
• непохитну вірність ідеям,
принципам народної моралі, духовності (правдивість і справедливість,
скромність і працьовитість, культ волелюбних заповідей батьків і дідів,
вшанування пам'яті загиблих та ін.);
• відстоювання свободи і незалежності особистості,
народу,держави;
• турботу про розвиток національних традицій,
звичаїв і обрядів, бережливе ставлення до рідної природи, землі;
•
прагнення робити пожертвування на будівництво храмів,
навчально-виховних і культурних закладів.
Разом із тим національно-патріотичне
виховання не повинно прищеплювати ідеї культурного імперіалізму, тобто
способу споглядання світу лише очима власної культури.
На сучасному етапі розвитку України, коли
існує пряма загроза денаціоналізації, втрати державної незалежності та
потрапляння у сферу впливу іншої держави, виникає нагальна необхідність
переосмислення зроблене і вжити системних заходів, спрямованих на посилення
патріотичного виховання дітей та молоді, як-от:
• повага до національних символів (Герба,
Прапора, Гімну України);
•
участь у громадсько-політичному житті країни;
•
повага до прав людини;
•
домінування права;
• толерантне ставлення до
цінностей і переконань представників іншої культури, а також до регіональних
та національно-мовних особливостей;
• рівність всіх перед законом;
•
готовність захищати суверенітет і територіальну цілісність України .
Мета патріотичного виховання конкретизується
через систему таких виховних завдань:
•
утвердження у свідомості і почуттях особистості патріотичних цінностей,
переконань і поваги до культурного та історичного минулого України;
•
виховання поваги до Конституції України, Законів України, державної
символіки;
•
підвищення престижу військової служби, а звідси — культивування
ставлення до солдата як до захисника вітчизни, героя;
•
усвідомлення взаємозв'язку між індивідуальною свободою, правами людини
та її патріотичною відповідальністю;
• сприяння набуттю дітьми та
молоддю патріотичного досвіду на основі готовності до участі в процесах
державотворення, уміння визначати форми та способи своєї участі в життєдіяльності
громадянського суспільства, спілкуватися
із
соціальними інститутами, органами влади, спроможності дотримуватись законів та
захищати права людини, готовності взяти на себе відповідальність, здатності
розв'язувати конфлікти відповідно до демократичних принципів;
•
формування толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій;
•
утвердження гуманістичної моральності як базової основи громадянського
суспільства;
• культивування кращих рис
української ментальності — працелюбності, свободи, справедливості, доброти,
чесності, дбайливого ставлення до природи;
• формування мовленнєвої культури;
•
спонукання молоді до активної протидії українофобству, аморальності,
сепаратизму, шовінізму, фашизму.
Патріотичному вихованню сучасної молоді сприяють:
1. Удосконалення нормативно-правової бази
патріотичного виховання молоді.
2. Діяльність органів державної влади та
місцевого самоврядування у сфері національно-патріотичного виховання.
3. Співпраця органів державної влади та
органів місцевого самоврядування з громадянським суспільством.
4. Інформаційне забезпечення національно-патріотичного
виховання дітей та молоді.
Отже, сьогодні можна констатувати, що за
роки незалежності в Україні створено передумови для оновлення змісту й
технологій патріотичного виховання, формування гуманістичних цінностей та
громадянської позиції підростаючого покоління. Утім, нарівні з ознаками
позитивних змін у патріотичному вихованні особистості загострилися й певні
суперечності, пов'язані, зокрема, з тим, що нинішнє молоде покоління
дорослішає, вростає в зкиття нового, ціннісного невизначеного суспільства.
Стара суспільна система-зруйнована. Нова ж лише задекларована Конституцією. На
нашу думку, процес патріотичного виховання дітей і молоді повинен мати
випереджувальний характер, відповідати віковим і сенситивним періодам розвитку
дитини та особистісним характеристикам.
Немає коментарів:
Дописати коментар